Nyborg Bytrafik

Index | Nyborg Bybusser | �rsted-Ruten 1922 – 2002 | Webmaster

Opdateret 16-07-19 12:24:22

Perioden 1964 - 1979

Volvo B513/�P MM 79 005
Reserveret til Mercedes-bussen fra 1960
Nyborg Bytrafik�s Volvo B513/�P, MM 79 005, fra 1949, som blev k�bt af Odense Bytrafik (nr. 7) i 1964. Indtil 1952 tilh�rte den Odense Omnibus (nr. 15) og bussen solgtes i 1970 til sporvejshistorisk Selskab. Foto Niels-Folke Vallin
 
Volvo B61505/�K AL 97 068
Volvo B65506/STK AL 97 076
Nyborg Bytrafik�s Volvo B61505/�K, AL 97 068, fra1957, som blev k�bt af Kolding Byomnibusser i 1969. Bussen afmeldtes i 1975 og blev solgt til ophug i 1979. Foto Peer Goe Jacobsen
Nyborg Bytrafik�s Volvo B65506/STK, AL 97 076, fra 1962, som blev k�bt af Randers Byomnibusser (nr. 38). Foto Peer Goe Jacobsen
Leyland LIDRT/DAB BK 94 463 (9844 bytes)
Leyland LCRT/DAB CS 95 366 (17468 bytes)
Nyborg Bytrafik�s Leyland LIDRT serie II/DAB, BK 94 464 fra 1972. som blev k�bt af Fredericia Omnibusser da den var f� m�neder gammel i 1972. Bussen solgtes via Aa til Kjeld Strandgaard, Varde, i 1982, som �ret efter solgte den videre til Verner M�ller i Thisted. Foto Niels-Folke Vallin
Nyborg Bytrafik�s Leyland LCRT/DAB "Tiger Cub" fra 1968, som blev k�bt brugt af DSB Rutebiler (nr. 2109) i 1975. Bussen var fulgt med da DSB Rutebiler overtog bybusserne i Horsens. Bussen k�rte sidste gang i 1982 og blev senere solgt til ophug. Foto Peer Goe Jacobsen
Fiat 418AL/RK DV 90 715
 
Nyborg Bytrafik�s Fiat 418AL/RK, DV 90 715, fra 1976, som var firmaets f�rste fabriksnye bus, blev reservebus i 1986. Foto Tommy Rolf Nielsen
 
Efter at Nyborg Turisttrafik nu var k�bt ud af Nyborg Bytrafik udviklede firmaet sig til et veldrevet firma. I de n�ste 15 �r blev der drevet 2 bybuslinier, der hver k�rte timedrift
Linie 1 Vindinge - Pilshuse - Centrum - Baneg�rden - Friseng�rdsvejskvart�ret - Nyborg Strand - Hjejlevej.
Linie 2 Dyrehavevejskvart�ret - Pilshuse - Sprotoften - Baneg�rden - Centrum - Knudshovedvejskvart�ret - Knudshoved.
I 1973 blev det overvejet at starte en 3. bybuslinie til betjening af det nye boligkvart�r Skovparken, som ikke blev til noget, men der kom en oml�gning af de eksisterende linier, s� linie 1 kom til at k�re til Skovparken i stedet for at k�re til Hjejlevej og linie 2 blev omlagt fra Knudshoved Fgh. til Hotel Nyborg Strand. Energikrisen vinteren 1973/74 spillede da heller ikke nogen uv�sentlig rolle, da busserne kun k�rte p� hverdage indtil kl. 19.00 (l�rdage kl. 13.00). For f�rste gang blev l�rdag adskilt fra de �vrige hverdage

Indtil 1973 blev der om aftenen mellem kl. 19.00 - 23.00 og s�n- og helligdage hele dagen k�rt totimersdrift.

I oktober m�ned 1974 blev der etableret en ottetalslinie, som betjente hele byen i l�bet af �n time, bortset fra Vindinge og Dyrehavevejskvart�ret, som betjentes hver anden time. Den nye linie fik naturligvis linienummeret 8 og den blev popul�r, specielt blandt byens pensionister, som i l�bet af en time kunne se hele Nyborg by s�ndag eftermiddag.

Forrige side - N�ste side