Nyborg Bytrafik

Index | Nyborg Bybusser | �rsted-Ruten 1922 – 2002 | Webmaster

Opdateret 16-07-19 12:24:22

Perioden 1979 -1985:

Volvo B10R59/Aa HB 95 598
Volvo B5855/Aa EY 96 117
Nyborg Bytrafiks B10R59/Aa kaldet "R�vskubberen" fra 1979. Foto Tommy Rolf Nielsen
L�nevognen som havde en fortid hos Vejle Bustrafik (nr. 30), k�rte i de f�rste par m�neder af 1980. Foto Jack Kristiansen
Volvo B5855/Aa AD 93 095
Volvo B10M60/Aa HV 89 766
Nyborg Bytrafiks Volvo B5855/Aa, tidl. AOS nr. 137 fra 1967. Foto Tommy Rolf Nielsen
Nyborg Bytrafiks Volvo B10M60/Aa "Traktormodel" p� sin f�rste driftsdag den 26. 2. 1982. Foto Tommy Rolf Nielsen
Den 3. december 1979 blev en speciel dag i Nyborg Bytrafiks historie, da man nu ikke mere var koncessionshaver af bybuslinierne, men nu var entrepren�r, som k�rte i kontrakt for Nyborg Kommune. Nyborg Bytrafik fik tre kontraktbusser, medens konkurrenten Nyborg Turisttrafik fik �n kontraktbus, som dog kun var en minibus.
Linie 1 Vindinge - Pilshuse - Centrum - Baneg�rden - Friseng�rdsvejskvart�ret - Skovparken og omvendt.
Linie 2 Dyrehavevejskvart�ret - Pilshuse Centrum - Baneg�rden - Friseng�rdsvejskvart�ret - Skovparken og omvendt.
Linie 3 Hjejlevej - Nyborg Strand - Baneg�rden - Centrum - Baneg�rden - Sprotoften - Baneg�rden - Centrum - Knudshovedvejskvart�ret - Centrum - Baneg�rden - Nyborg Strand - Hjejlevej.
Linie 6 Nordlig tilbringerrute: Skovparken - Nordenhuse - Bovense - Avnslev - Regstrup - Skovparken.

Sydlig tilbringerrute: Vindinge - Lamdrup - Kogsb�lle - Holsmose - Kogsb�lle - Holckenhavn (Dyrehavevejskvart.)

(Linien k�res af Nyborg Bybusser (Nyborg Turisttrafik/Nyborg Rejser).)

Desuden var der arbejdspladslinie 4, som var en modificeret linie 3, som ogs� k�rte til/fra Tarco (Tj�rekompagniet), men den blev stort set ikke benyttet og nedlagt den 1. april 1983. Ottetalslinien fortsatte som hidtil, men fik linie 5, som linienummer.

Da der ikke mere var en direkte bus mellem Dyrehavevejskvart�ret og Sprotoften, blev der midt i december m�ned etableret en linie 7, som k�rte mellem Dyrehavevejskvart�ret og Borgerskovskolen.

Den 1. august 1981 overtog Fyns Amt alle de regionale ruter, som blev reguleret og udvidet antallet af afgange. Det bet�d at der blev lavet en ny linie 8 mellem Nyborg Centrum og Kogsb�lle den 1. september 1981, da Kogsb�lle havde mistet sine rutebiler.

P� grund af det nye boligkvart�r Ravnek�r blev linie 2 omlagt den 1. august 1982, hvor den fra Statsf�ngslet k�rte i ring over Dyrehavevejskvart�ret og Ravnek�r mod Statsf�ngslet. Desuden blev linie 6s sydlige tilbringerrute forl�nget til centrum. Linie 7 som m�tte vige for linie 8 i 1981 genopstod, s� minibussen fik noget at se til.

Den 1. april 1983 blev hverdagsdriften l�rdag formiddag afskaffet, hvor ottetalslinien 5 k�rte hele dagen og den kom ogs� til at betjene Ravnek�r p� samme m�de som linie 2.

Perioden 1979 - 1985 kom til at byde p� mange lappel�sninger, hvorfor Nyborg Kommune fik konsulentfirmaet Cowiconsult til at udarbejde en rapport om bybusdriften.

Forrige side - N�ste side