Nyborg Bytrafik 1961-1994

Index | Nyborg Bybusser | �rsted-Ruten 1922 – 2002 | Webmaster

Opdateret 16-07-19 12:24:22

Perioden 1985 - 1994:

Magirus L117 JX 91 394
Volvo B10M60/Aa KS 93 851
Magirus L117 som Nyborg Bytrafik l�nte hos Aa i for�ret 1986. Foto Tommy Rolf Nielsen
Nyborg Bytrafik�s Volvo B10M60/Aa, KS 93 851, fra 1986 som blev solgt til DAB i 1993. Foto Tommy Rolf Nielsen
Volvo B10M60/Aa LH 89 542
Volvo B10M60/Aa MB 92 903
Nyborg Bytrafik�s Volvo B10M60/Aa, LH 89 542, fra 1988, som afsluttede Nyborg Bytrafik`s k�rsel for Nyborg Kommune den 30. 6. 1994 kl. 21.19. Foto Tommy Rolf Nielsen
Nyborg Bytrafik�s Volvo B10M60/Aa, MB 92 903, fra 1990, blev solgt via Nyborg Kommune til Nyborg Turisttrafik i 1994, som solgte den videre til DAB i 1996. Foto Tommy Rolf Nielsen
DAB-Silkeborg 15-1200C NM 90 200
Nyborg_Bytrafik_Volvo-busser_Nyborg_300.jpg (17946 bytes)
Nyborg Bytrafik�s lavgulvsbus DAB 15-1200C, NM 90 200, p� sin f�rste driftsdag den 22. 9. 1993. Bussen blev i 1994 solgt via Nyborg Kommune til Nyborg Turisttrafik. Foto Tommy Rolf Nielsen
Sidste dag (22. september 1993) hvor alle tre busser var Volvo B10M. Foto Tommy Rolf Nielsen
 
Nyborg_Bytrafik_Nyborg_a_300.jpg (21343 bytes)
 
De tre busser som ikke blev overtaget af Nyborg Kommune. Foto Tommy Rolf Nielsen

Den 1. oktober 1985 tr�dte der en helt ny k�replan i kraft baseret p� Cowiconsults rapport:

Linie 1 Skovparken - Friseng�rdsvejskvart�ret - Baneg�rden - Centrum - Sprotoften - Dyrehavevejskvart�ret - Ravnek�r.
Linie 2 Skovparken - Friseng�rdsvejskvart�ret - Baneg�rden - Centrum - Knudshovedvejskvart�ret - Knudshoved.
Linie 3 Strandparken - Nyborg Strand - Baneg�rden - Centrum - Pilshuse - Vindinge - Kogsb�lle.
Linie 4 Centrum - Dyrehavevejskvart�ret - Centrum - Regstrup - Nordenhuse - Bovense - Avnslev - Regstrup - Centrum.

(Linien k�res af Nyborg Bybusser (Nyborg Turisttrafik/Nyborg Rejser).)

Ravnek�r blev betjent p� samme m�de som hidtil og linie 4 blev en ringlinie ved at k�re fra centrum over Dyrehavevejskvart�ret og Pilshuse til centrum. Det nordlige landomr�de blev betjent ved at k�re i ring nord for Regstrup. K�reretningen blev s�ledes at Nordenhuse var sidste by inden Regstrup om formiddagen og f�rste by om eftermiddagen

Den 1. maj 1986 tr�dte nogle justeringer i kraft, hvor linie 4 kom til at betjene plejehjemmet "Jernbanebo". To m�neder forinden var linie 3 omlagt, s� den kom t�ttere p� Hotel Nyborg Strand.

Den 1. oktober 1986 s� en ny linie dagens lys, nemlig linie 2+3, som k�rte mellem Vindinge og Knudshoved, der k�rte aften og weekend, da siden den 1. oktober 1985 k�rte linie 1 ogs� aften og weekend. Ved at kun linie 1 k�rte, havde f.eks. ikke Knudshovedkvart�ret busbetjening, som s� blev l�st ved at man etablerede linie 2+3.

De store anl�gsabejder, f�rst i forbindelse med sammenl�gningen af jernbane- og bilf�rgeoverfarterne, siden 1988 anl�gget af den faste forbindelse over Storeb�lt, bet�d en del oml�gninger af linie 2 p� str�kningen Knudshovedkvart�ret og Knudshoved Fgh. Desuden var der i forbindelse med bygningen af en ny jernbaneviadukt 1989-1990 oml�gninger af linie 2 og 3. Sidstn�vnte kunne ikke betjene Strandparken, da den k�rte i ring fra gymnasiet over Nyborg Strand og tilbage.

Den 1. april 1989 og den 30. september 1991 blev der gennemf�rt indskr�nkninger af aften- og weekendk�rslen, specielt den sidste bet�d at Nyborg Bytrafik mistede weekendk�rslen. I �vrigt havde Nyborg Bytrafik ikke aften- og weekendk�rsel mellem den 1. oktober 1985 og 30. september 1986, hvilket en faglig voldgift i �vrigt havde kendt ulovligt, som Helge Christensen havde anlagt mod Nyborg Kommune.

I�vrigt m�tte Helge Christensen g�re sig brug af den faglige voldgift igen, da Nyborg Kommune uden hensyntagen til eksisterende kontrakter ville indskr�nke antallet af hans kontraktbusser fra 3 til 2. Helge Christensen fik medhold igen og det bet�d at kommunen m�tte droppe deres indskr�nkningsplaner.

Men timeglasset var desv�rre ved at rinde ud, idet Nyborg Bytrafik kun havde kontrakt til den 30. juni 1994 og kommunen ville indskr�nke antallet af busser fra fire til to og give k�rslen til konkurrenten Nyborg Turisttrafik/Nyborg Bybusser fra og med den 1. juli 1994, hvilket ikke var/er popul�rt blandt en del borgere i Nyborg.

Forrige side - N�ste side