Nyborg Bytrafik 1961-1994 |
||||||||
Index | Nyborg Bybusser | �rsted-Ruten 1922 2002 | Webmaster |
||||||||
Opdateret 16-07-19 12:24:22 |
||||||||
Perioden 1985 - 1994: |
||||||||
Den 1. oktober 1985 tr�dte der en helt ny k�replan i kraft baseret p� Cowiconsults rapport: |
||||||||
|
||||||||
Ravnek�r blev betjent
p� samme m�de som hidtil og linie 4 blev en ringlinie ved at k�re fra centrum over
Dyrehavevejskvart�ret og Pilshuse til centrum. Det nordlige landomr�de blev betjent ved
at k�re i ring nord for Regstrup. K�reretningen blev s�ledes at Nordenhuse var sidste
by inden Regstrup om formiddagen og f�rste by om eftermiddagen Den 1. maj 1986 tr�dte nogle justeringer i kraft, hvor linie 4 kom til at betjene plejehjemmet "Jernbanebo". To m�neder forinden var linie 3 omlagt, s� den kom t�ttere p� Hotel Nyborg Strand. Den 1. oktober 1986 s� en ny linie dagens lys, nemlig linie 2+3, som k�rte mellem Vindinge og Knudshoved, der k�rte aften og weekend, da siden den 1. oktober 1985 k�rte linie 1 ogs� aften og weekend. Ved at kun linie 1 k�rte, havde f.eks. ikke Knudshovedkvart�ret busbetjening, som s� blev l�st ved at man etablerede linie 2+3. De store anl�gsabejder, f�rst i forbindelse med sammenl�gningen af jernbane- og bilf�rgeoverfarterne, siden 1988 anl�gget af den faste forbindelse over Storeb�lt, bet�d en del oml�gninger af linie 2 p� str�kningen Knudshovedkvart�ret og Knudshoved Fgh. Desuden var der i forbindelse med bygningen af en ny jernbaneviadukt 1989-1990 oml�gninger af linie 2 og 3. Sidstn�vnte kunne ikke betjene Strandparken, da den k�rte i ring fra gymnasiet over Nyborg Strand og tilbage. Den 1. april 1989 og den 30. september 1991 blev der gennemf�rt indskr�nkninger af aften- og weekendk�rslen, specielt den sidste bet�d at Nyborg Bytrafik mistede weekendk�rslen. I �vrigt havde Nyborg Bytrafik ikke aften- og weekendk�rsel mellem den 1. oktober 1985 og 30. september 1986, hvilket en faglig voldgift i �vrigt havde kendt ulovligt, som Helge Christensen havde anlagt mod Nyborg Kommune. I�vrigt m�tte Helge Christensen g�re sig brug af den faglige voldgift igen, da Nyborg Kommune uden hensyntagen til eksisterende kontrakter ville indskr�nke antallet af hans kontraktbusser fra 3 til 2. Helge Christensen fik medhold igen og det bet�d at kommunen m�tte droppe deres indskr�nkningsplaner. Men timeglasset var desv�rre ved at rinde ud, idet Nyborg Bytrafik kun havde kontrakt til den 30. juni 1994 og kommunen ville indskr�nke antallet af busser fra fire til to og give k�rslen til konkurrenten Nyborg Turisttrafik/Nyborg Bybusser fra og med den 1. juli 1994, hvilket ikke var/er popul�rt blandt en del borgere i Nyborg. |